15 juni 2005
Advanced stalls and aircraft handling. Das leuk! Dacht ik. Die stalls stellen niet zo veel voor maar toen gingen we steile bochten maken en niet steil zoals ik gewend was (45 graden) maar echt steil (60 graden). Das best wel steil. Dan ga je zo hard de bocht door dat je je wangen naar beneden voelt zakken. Dat je een centimeter korter uit je vliegtuig stapt. Dat de wereld wel heel hard om je heen draait. Ik vond het helemaal niks! Dit is de eerste keer van mij leven dat ik me niet lekker voelde in een vliegtuig. Ik zou de demo van mijn instructeur ook niet zo 1-2-3 kunnen navliegen zonder dat ik in een spiraalduik te raken. Hier moet dus nog even op geoefend worden.
Verder was het een leuke les met enorme hoogteverschillen (100 voet - 3000 voet), enorme snelheidsverschillen (45 knopen - 150 knopen). En jawel, mijn eerste echte supergecontroleerde crosswindlanding met veel turbulentie op final, precies op de blokken geland, op de centerline. Kijk, daar heb je wat aan. En als ik dan een keer moet uitwijken dan lukt die 60 graden steile bocht ook nog wel.
Verder was het loeidruk vanwege de 'Young Eagles Day', een dag ter promotie van de luchtvaart waar allerlei kinderen een rondje mee kunnen vliegen. Op een gegeven moment zaten we met z'n drieen boven Sierra, gezellig! Gelukkig reageren piloten niet zoals automobilisten dat plegen te doen in de file en staat de veiligheid ten alle tijden voorop.
En oh ja, zondag nog even naar d Red Bull Airrace in Rotterdam geweest. Geweldig, wat kunnen die gasten vliegen, daar moet ik nog heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel lang voor oefenen voordat ik dat zou kunnen. En de steile bochten die hun draaien, nou dat is weer heel andere koek. Wat ik wel naar vond is dat sensatiesfeertje wat er hing, veel mensen hoopten erop dat er een vliegtuig zou crashen. Frank Versteegh moet er maar eens eentje meenemen en kijken of ze het dan nog steeds leuk vinden.... Waarschijnlijk komen ze groen en geel uit het vliegtuig en gaan ze voortaan met de auto op vakantie! Respect voor die gasten, dat is pas vliegen!
Zo, dat was het weer, aankomende zaterdag mijn navigatiecheck ter voorbereiding op de 150 mijls driehoeksvlucht. Jawel, ik ben er bijna! Op 28 juni nog even 4 examens doen en dan heb ik het papiertje bijna. Ik mis dan alleen nog R/T, die doe ik in september omdat ik het echt niet red in deze drukke weken.
Rob
Verder was het een leuke les met enorme hoogteverschillen (100 voet - 3000 voet), enorme snelheidsverschillen (45 knopen - 150 knopen). En jawel, mijn eerste echte supergecontroleerde crosswindlanding met veel turbulentie op final, precies op de blokken geland, op de centerline. Kijk, daar heb je wat aan. En als ik dan een keer moet uitwijken dan lukt die 60 graden steile bocht ook nog wel.
Verder was het loeidruk vanwege de 'Young Eagles Day', een dag ter promotie van de luchtvaart waar allerlei kinderen een rondje mee kunnen vliegen. Op een gegeven moment zaten we met z'n drieen boven Sierra, gezellig! Gelukkig reageren piloten niet zoals automobilisten dat plegen te doen in de file en staat de veiligheid ten alle tijden voorop.
En oh ja, zondag nog even naar d Red Bull Airrace in Rotterdam geweest. Geweldig, wat kunnen die gasten vliegen, daar moet ik nog heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel lang voor oefenen voordat ik dat zou kunnen. En de steile bochten die hun draaien, nou dat is weer heel andere koek. Wat ik wel naar vond is dat sensatiesfeertje wat er hing, veel mensen hoopten erop dat er een vliegtuig zou crashen. Frank Versteegh moet er maar eens eentje meenemen en kijken of ze het dan nog steeds leuk vinden.... Waarschijnlijk komen ze groen en geel uit het vliegtuig en gaan ze voortaan met de auto op vakantie! Respect voor die gasten, dat is pas vliegen!
Zo, dat was het weer, aankomende zaterdag mijn navigatiecheck ter voorbereiding op de 150 mijls driehoeksvlucht. Jawel, ik ben er bijna! Op 28 juni nog even 4 examens doen en dan heb ik het papiertje bijna. Ik mis dan alleen nog R/T, die doe ik in september omdat ik het echt niet red in deze drukke weken.
Rob
Comments:
Meteo, navigatie, planning/performance, human performance. De theorie heeft afgelopen winter wegens verschillende omstandigheden een beetje stil gelegen dus nu moet ik er vol tegenaan.
Een reactie posten
