17 oktober 2004
Vandaag was het Flight Simulator weekend in het Aviodrome. Goeie reden om eens even een kijkje te nemen. Op FS-gebied was er eigenlijk weinig nieuws te bekennen. WideView, NL2000, netwerkvliegen.... Tot dat ik naar buiten keek en dit zag:
COOL! Een Lockheed L749 Constellation. Das pas een vliegtuig. Zo'n beetje de laatste generatie propellorkist voordat de Caravelles, DC8-en en 707's eraan kwamen. Vier gigantische stermotoren eronder van 2500 pk. Weegt 46 ton (MTOW), 504 km/h, 81 passagiers en een plafond van 7600 meter. Ook heeft dit vliegtuig een drukcabine. Met maar liefst 5 man in de cockpit (2 vliegers, 1 navigator, boordwerktuigkundige en radio-operator een drukte van belang in de best wel kleine cockpit. Let op de kleine ruitjes, dan heeft een Cessna er een schuifpui inzitten! De navigator bepaalde de positie met een sextant door een klein koepeltje in het dak, ik kijk gewoon op de GPS :-)
Hoor nu dat ze vanmiddag de motoren gestart hebben. Uiteraard was ik al weg, AHHHHHHHHHH!#$%^#!@$!@
En dit is ook weer eens wat anders dan zo'n grote straalmotor als je naar buiten kijkt:
Verder ook nog eens geschilderd in de originele KLM-kleuren:
Natuurlijk hebben ze ook andere vliegtuigen. Nu eens niet de mooiste (die zag je net al) maar de lelijkste! Kampioen buikschuifvliegtuig numero uno: de Fouga Magister, wat een raar ding blijft het toch! Ik ben groter dan het ding hoog is, de cockpit is supersmal, dan die rare staart. En dan heeft ie nog een intrekbaar neuswiel ook. Het is al bijna ingetrokken! Je snapt niet dat het vliegt.
En als we dan toch bezig zijn: dit maffe ding was ergens anders te vinden. Wat voor een motor zit hier in? Een conisch toelopende 40 cylinder boxermotor of zo? Er zit natuurlijk een tank in om te kunnen sproeien (handig om die rond het zwaartepunt te hebben), vandaar natuurlijk ook het vrij heftige hoofdonderstel. Maar eigenlijk ziet het er niet uit, ik heb ook geen idee wat voor een merk/type vliegtuig dit is.
Verder spaar ik plaatjes van cockpits. De Boeing, Airbus, Cessna en Piper cockpits kennen we allemaal maar rara wat is dit dan?
Ja, bijna goed! Een B.A.C. Jet Provost! Als we er een kratje bier om verwed hadden dan weet ik waar het krat bier zich momenteel bevindt haha!^
Heel interessant was wel de demo van DutchMil. Op een scherm LIVE al het luchtverkeer boven Nederland. Ik mocht helaas geen foto nemen, een groene meneer zei dat het 'classified' was. Heb ik weer..... Vervolgens even wezen kijken op hun site (http://www.milatcc.nl/index.html), er staat een lijstje op met de performancegegevens van verschillende vliegtuigen. Op zich niks bijzonders, kijk alleen eens bij de rate of climb van een F18. 60000 voet/min!!! en ik dacht dat een F16 snel klom. Vergelijk het ook maar eens met de Airbussen
A/C CEILING RATE.CLIMB MAX.SPEED FINAL.SPEED WTC ENGINE(S)
(FL) (FT/MIN) (KNOTS) (IAS) (KTS)
A310 410 4200 484 150 H 2J
A319 370 2500 484 150 M 2J
A320/321 450 2500 487 150 M 2J
A330 410 2200 500 140 H 2J
F14 530+ 30000+ 1341 --- M 2J
F15 600 54000 1456 --- M 2J
F16 500+ 42000+ 1152 --- M 1J
F18 500 60000 1034 --- M 2J
Nog zoiets. De voorzitter van het Platform Nederlandse Luchtvaart heet B. Baksteen. Prima man, alleen die achternaam hè. Nou zag ik gisteren zijn engelse collega op tv, ene Stephen King. Hebben die mensen allemaal van die 'geruststellende' namen????
COOL! Een Lockheed L749 Constellation. Das pas een vliegtuig. Zo'n beetje de laatste generatie propellorkist voordat de Caravelles, DC8-en en 707's eraan kwamen. Vier gigantische stermotoren eronder van 2500 pk. Weegt 46 ton (MTOW), 504 km/h, 81 passagiers en een plafond van 7600 meter. Ook heeft dit vliegtuig een drukcabine. Met maar liefst 5 man in de cockpit (2 vliegers, 1 navigator, boordwerktuigkundige en radio-operator een drukte van belang in de best wel kleine cockpit. Let op de kleine ruitjes, dan heeft een Cessna er een schuifpui inzitten! De navigator bepaalde de positie met een sextant door een klein koepeltje in het dak, ik kijk gewoon op de GPS :-)
Hoor nu dat ze vanmiddag de motoren gestart hebben. Uiteraard was ik al weg, AHHHHHHHHHH!#$%^#!@$!@
En dit is ook weer eens wat anders dan zo'n grote straalmotor als je naar buiten kijkt:
Verder ook nog eens geschilderd in de originele KLM-kleuren:
Natuurlijk hebben ze ook andere vliegtuigen. Nu eens niet de mooiste (die zag je net al) maar de lelijkste! Kampioen buikschuifvliegtuig numero uno: de Fouga Magister, wat een raar ding blijft het toch! Ik ben groter dan het ding hoog is, de cockpit is supersmal, dan die rare staart. En dan heeft ie nog een intrekbaar neuswiel ook. Het is al bijna ingetrokken! Je snapt niet dat het vliegt.
En als we dan toch bezig zijn: dit maffe ding was ergens anders te vinden. Wat voor een motor zit hier in? Een conisch toelopende 40 cylinder boxermotor of zo? Er zit natuurlijk een tank in om te kunnen sproeien (handig om die rond het zwaartepunt te hebben), vandaar natuurlijk ook het vrij heftige hoofdonderstel. Maar eigenlijk ziet het er niet uit, ik heb ook geen idee wat voor een merk/type vliegtuig dit is.
Verder spaar ik plaatjes van cockpits. De Boeing, Airbus, Cessna en Piper cockpits kennen we allemaal maar rara wat is dit dan?
Ja, bijna goed! Een B.A.C. Jet Provost! Als we er een kratje bier om verwed hadden dan weet ik waar het krat bier zich momenteel bevindt haha!^
Heel interessant was wel de demo van DutchMil. Op een scherm LIVE al het luchtverkeer boven Nederland. Ik mocht helaas geen foto nemen, een groene meneer zei dat het 'classified' was. Heb ik weer..... Vervolgens even wezen kijken op hun site (http://www.milatcc.nl/index.html), er staat een lijstje op met de performancegegevens van verschillende vliegtuigen. Op zich niks bijzonders, kijk alleen eens bij de rate of climb van een F18. 60000 voet/min!!! en ik dacht dat een F16 snel klom. Vergelijk het ook maar eens met de Airbussen
A/C CEILING RATE.CLIMB MAX.SPEED FINAL.SPEED WTC ENGINE(S)
(FL) (FT/MIN) (KNOTS) (IAS) (KTS)
A310 410 4200 484 150 H 2J
A319 370 2500 484 150 M 2J
A320/321 450 2500 487 150 M 2J
A330 410 2200 500 140 H 2J
F14 530+ 30000+ 1341 --- M 2J
F15 600 54000 1456 --- M 2J
F16 500+ 42000+ 1152 --- M 1J
F18 500 60000 1034 --- M 2J
Nog zoiets. De voorzitter van het Platform Nederlandse Luchtvaart heet B. Baksteen. Prima man, alleen die achternaam hè. Nou zag ik gisteren zijn engelse collega op tv, ene Stephen King. Hebben die mensen allemaal van die 'geruststellende' namen????
Comments:
Een reactie posten