16 oktober 2004
Les in de simulator deze keer! Als je je afvraagt, hoe ziet zo'n ding er dan uit, denk dan niet dat het zo'n enorm ding is zoals je op tv bij de KLM ziet. Dit is hem dan (en ik zit erin):
Eigenlijk nog best een grote bak. Het beweegt niet, wel werkt alles net zoals in het echt, je kan alleen niet naar buiten kijken. Bovenop is een vliegtuigje gemonteerd zodat de instructeur kan zien wat je doet (als de kap dicht is). Omdat het ding ook geen geluid maakt (behalve dan het gegier van de girotollen en de beweging van het vliegtuigje bovenop is het lastig om gas te geven, je moet op de meter kijken hoeveel gas je geeft. Bovendien is dit een simulator met een constant speed propellor en heb je dus twee handles om het vermogen te regelen. Een blauwe voor de spoed van de prop, een zwarte voor de inlaatdruk (manifold pressure). Deze combinatie van instellingen zorgt voor het juiste vermogen. Even wennen dus want hier heb ik nog nooit mee gevlogen.
Het begon met rechtuit vliegen, bochtje naar links en rechts, 180 graden rate 1 bocht (rate 1 wil zeggen dat je over 180 graden 1 minuut doet, de hellingshoek is dan afhankelijk van de snelheid volgens de volgende formule: (speed/10)+7. Bij 120 knopen wordt dat dus 19 graden. Gaat allemaal prima, weinig afwijking in hoogte en snelheid. Vervolgens klimmende en dalende bochten, das al moeilijker omdat je helemaal geen gevoel hebt wat het ding doet. Best grappig allemaal. Volgende keer wellicht een VOR-DME approach of een ILS-approach, lijkt me ook leuk om te proberen.
Nog even kijken bij de baandrempel waar onze vrienden van ATAS een extra lage approach vlogen om mij een mooi filmpje te bezorgen :-)
Dan nog even bij de zwevers filmen (er viel bar weinig te zweven met dit weer, een rondje en ze waren weer beneden, hoef je in ieder geval niet zo lang in de kou te staan :-)) De start is altijd wel spectaculair.
Knap landen kunnen ze ook.
Vervolgens snel op huus an.
Zoals je ziet heb ik een TomTom Navigator. Daar kan je ook Surinaamse en Ome Henk stemmen bij downloaden. Je lacht je kapot! De stemmen downloaden kan je hier De site doet het helaas niet altijd.
Nog even een minder bericht: Mijn vliegtuig staat in Frankrijk. Das niet zo erg, maar samen met een andere kist stonden ze in Toulouse op het platform alwaar een flinke onweersbui ervoor heeft gezorgd dat de kisten op elkaar zijn gereden en het rudder kapot is. Zonder rudder geen vliegen dus eerst repareren die hap. Ondertussen worden er andere kisten gehuurd om toch te kunnen lessen. Deze hebben alleen een behoorlijk andere cockpit (met landmijlen i.p.v. knopen en nog veel meer afwijkende dingen, niet zo handig dus)
Ja, je kan de kisten natuurlijk vastbinden met touwen, alleen is het handig als je het touw ook aan de grond kan vastbinden, dat ging blijkbaar niet. Helaas pindakaas.
Trouwens, onze pas voor vele miljoenen geupdate Orions worden bijna voor niks weggegeven aan Duitsland, ZONDE! Mocht minister Kamp zich nog bedenken, hier staan er nog een paar, zoek maar uit!
De groeten aan je voeten!
Eigenlijk nog best een grote bak. Het beweegt niet, wel werkt alles net zoals in het echt, je kan alleen niet naar buiten kijken. Bovenop is een vliegtuigje gemonteerd zodat de instructeur kan zien wat je doet (als de kap dicht is). Omdat het ding ook geen geluid maakt (behalve dan het gegier van de girotollen en de beweging van het vliegtuigje bovenop is het lastig om gas te geven, je moet op de meter kijken hoeveel gas je geeft. Bovendien is dit een simulator met een constant speed propellor en heb je dus twee handles om het vermogen te regelen. Een blauwe voor de spoed van de prop, een zwarte voor de inlaatdruk (manifold pressure). Deze combinatie van instellingen zorgt voor het juiste vermogen. Even wennen dus want hier heb ik nog nooit mee gevlogen.
Het begon met rechtuit vliegen, bochtje naar links en rechts, 180 graden rate 1 bocht (rate 1 wil zeggen dat je over 180 graden 1 minuut doet, de hellingshoek is dan afhankelijk van de snelheid volgens de volgende formule: (speed/10)+7. Bij 120 knopen wordt dat dus 19 graden. Gaat allemaal prima, weinig afwijking in hoogte en snelheid. Vervolgens klimmende en dalende bochten, das al moeilijker omdat je helemaal geen gevoel hebt wat het ding doet. Best grappig allemaal. Volgende keer wellicht een VOR-DME approach of een ILS-approach, lijkt me ook leuk om te proberen.
Nog even kijken bij de baandrempel waar onze vrienden van ATAS een extra lage approach vlogen om mij een mooi filmpje te bezorgen :-)
Dan nog even bij de zwevers filmen (er viel bar weinig te zweven met dit weer, een rondje en ze waren weer beneden, hoef je in ieder geval niet zo lang in de kou te staan :-)) De start is altijd wel spectaculair.
Knap landen kunnen ze ook.
Vervolgens snel op huus an.
Zoals je ziet heb ik een TomTom Navigator. Daar kan je ook Surinaamse en Ome Henk stemmen bij downloaden. Je lacht je kapot! De stemmen downloaden kan je hier De site doet het helaas niet altijd.
Nog even een minder bericht: Mijn vliegtuig staat in Frankrijk. Das niet zo erg, maar samen met een andere kist stonden ze in Toulouse op het platform alwaar een flinke onweersbui ervoor heeft gezorgd dat de kisten op elkaar zijn gereden en het rudder kapot is. Zonder rudder geen vliegen dus eerst repareren die hap. Ondertussen worden er andere kisten gehuurd om toch te kunnen lessen. Deze hebben alleen een behoorlijk andere cockpit (met landmijlen i.p.v. knopen en nog veel meer afwijkende dingen, niet zo handig dus)
Ja, je kan de kisten natuurlijk vastbinden met touwen, alleen is het handig als je het touw ook aan de grond kan vastbinden, dat ging blijkbaar niet. Helaas pindakaas.
Trouwens, onze pas voor vele miljoenen geupdate Orions worden bijna voor niks weggegeven aan Duitsland, ZONDE! Mocht minister Kamp zich nog bedenken, hier staan er nog een paar, zoek maar uit!
De groeten aan je voeten!
Comments:
Een reactie posten