<$BlogRSDURL$>

03 oktober 2004

Goedemorgen allemaal!

Gisteren weer een mooi tripje gemaakt met voorzorgslandingen en noodlandingen tussen Busloo en Zutphen. Waarom maak je een voorzorgslanding? Als het weer te slecht wordt, de brandstof raakt op, het wordt donker, kortom, meestal als je tijdens je vluchtvoorbereiding heb zitten te snurken. Aangezien het weer niet echt heel lekker was, voornamelijk qua bewolkingshoogte (op 800 voet waren al de eerste flarden bewolking) was het dus leuk weer om te oefenen en dat ging eigenlijk helemaal niet gek. Lekker op 30 meter boven een maisveld toeren om dan weer plankgas te stijgen naar 1000 voet voor een volgende poging.
Nog leuker: kompasfouten t.g.v. acceleratie/decelaratie (bij oost/west koersen) en kompasdraaingsfouten bij noord/zuid koersen. Ik wist dat ze er waren maar had het nog nooit gezien. Zegt de instructeur: ga maar accelereren dus ik de neus naar beneden, 150 knopen op de klok, het kompas wijkt wel 30 graden af, nu weer omhoog en het kompas draait 30 graden de andere kant op, 60 graden in totaal terwijl we gewoon rechtuit vliegen, best wel veel! Nu de noordzuidrichting. Van noord naar zuid met een linkerbocht moet ik doordraaien tot het kompas 150 aanwijst, zodra je dan terugdraait staat het weer op 180 graden. De andere kant op is het precies andersom: hier moet ik bij 330 rechtuit gaan vliegen terwijl het vliegtuig dan al noord vliegt. Met de groeten van de heer Coriolis!
Het werd nog beter: een halve ondoorzichtige bril krijg ik op mijn hoofd zodat ik alleen nog instrumenten kan zien. Vervolgens een 180 graden bocht naar links en naar rechts draaien. Dit wordt gedaan om ervoor te zorgen dat als je per ongeluk een wolk invliegt je er weer levend uit kan komen. Was eigenlijk een eitje zo en nee, ik heb er niet stiekem onderdoor gekeken om te kijken waar ik heen ging.
Helaas was het toen alweer einde vliegles dus terug, om Busloo heen ivm parademonstraties naar Sierra, invoegen in het circuit voor een crosswindlanding op 27. Beetje te hoog binnen maar toch redelijk netjes geland. Ff voltanken en dat was het.

Volgende keer (weet niet of dat volgende week is want het vliegtuig gaat naar Frankrijk voor 2 weken) of een uur solo precisielandingen danwel een uur in de Frascasimulator voor een introductie instrumentvliegen. Dikke pret dus!

Een tijdje geleden stond dit op het platform:

een Bucker Jungmann en de man met het logo op zijn rug is volgens mij Frank Versteegh, aerobaticspiloot. Geweldig, die ouwe kisten! Prachtig pruttelgeluid zit erin. Hij kwam trouwens landen in een gigantische sideslip, vlak boven de grond, even iets omhoog om de weg over te steken (en het prikkeldraad) om de kist vervolgens exact (maar dan ook exact) op het begin van de baan neer te zetten. Dan kan je pas vliegen! Zie hier het FILMPJE! Het geluid wat je hoort is trouwens van een Chipmunk, ook al zo'n oud bakkie, die zie ik regelmatig vliegen! De foto is trouwens niet het vliegtuig dat op Teuge staat maar komt qua kleurenschema redelijk overeen.

Comments: Een reactie posten

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

The WeatherPixie