<$BlogRSDURL$>

12 september 2004

Nu weet ik wat piloten bedoelen met dat er soms gewerkt moet worden in de cockpit :-) Er stond gisteren een verradelijke crosswind waardoor je heel goed moest opletten, updrafts, downdrafts, compleet wegvallen van de wind, draaingen tussen 200 en 270 graden, vette windstoten, alles was mogelijk. En de bedoeling was om precisielandingen te maken. Dat ging overigens nog niet eens zo onaardig. Ik zat me helemaal suf te sturen om het zakie horizontaal te houden, zakte af en toe 100 voet naar beneden of ging juist 100 voet omhoog, daardoor liep de snelheid er soms wat uit, er was een flinke opstuurhoek noodzakelijk omdat het op 700 voet toch wel 25 a 30 knopen waaide. Hierdoor moest je op final behoorlijk vroeg insturen om niet in het daalpad van de gliders te komen. Maar dan dat bosje he. Er staat een partij bomen net links voor de baandrempel en die nemen dus de wind uit de zeilen. Hierdoor zakt je indicated airspeed zover in elkaar dat je als een baksteen naar beneden komt. Gas erop dus om te compenseren. Als dat gelukt is steekt natuurlijk de wind weer vol op tussen de tochtgaten bij de hangars waardoor je omhoog gegooid wordt, net op het moment dat dat niet handig is.
Eén landing was een complete puinhoop. Ik kreeg een behoorlijke windvlaag van links waardoor de linkervleugel werd gelift. Dit wil je niet want je wilt met het linkerwiel het eerst de grond raken. Compenseren dus. Bovendien wordt je diagonaal naar rechts over de baan geblazen wat ook weer gecompenseerd moet worden. Uiteindelijk krijg je dan je linkerwiel op de grond zo rond de centerline, stuiter je omhoog en land je op je neuswiel. Toen vond ik het wel genoeg en ging het gas erop. Volgende poging. Die gingen overal het algemeen redelijk. Het grappige is dat je vroeger al blij was dat je de baan op tijd raakte. Nu ben je redelijk in staat om het ding neer te zetten waar jij dat wilt.
Volgende keer graag wat minder wind want dat moet ik voor het eerst een uur sololanden, de 18e wordt dat.
Ook leuk, bij dit soort weer komen de echte piloten naar buiten en die hebben vaak fraaie vliegtuigen. Gezien heb ik o.a. een zwitserse en nederlandse Piper Cheyenne, nog twee andere twins van Piper (waaronder een Seminole) en een Cessna 210 met een 500 pk Allison gasturbine uit een helikopter erin geschroefd. Deze laatste is echt een vet apparaat, kan er alleen geen foto van vinden. EDIT: toch gevonden, volgens mij is het deze

Comments: Een reactie posten

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

The WeatherPixie