<$BlogRSDURL$>

11 juli 2004

Gisteren was het weer tijd om wat landingen te gaan maken, ze beginnen steeds beter te gaan. De tweede landing vond ik echt heel netjes gaan, rustig afvangen en doortrekken tot het stuur niet verder kan, uiteindelijk kom je zachtjes op de baan terecht. Ook zijn we gisteren de eerste glijlandingen gaan maken, dat is toch wel heel anders. Omdat je geen motorvermogen tot je beschikking hebt is de daalhoek behoorlijk steil (toch wel zo'n 20 a 30 graden), zeker als je er dan, als je weet dat je baan gaat redden, ook nog wat flaps bijzet. Het landen is dan verder hetzelfde. We hebben zowel glijlandingen vanaf 700 voet (dus het normale circuit vliegend) gemaakt maar ook van 1000 voet. Op dat moment zat er al een kist op final en die zit dan echt een heel stuk onder je. Toch kom je ongeveer op dezelfde plaats terecht. Ook hebben we nog een gesimuleerde noodlanding gemaakt vanaf 100 voet. Snel een veldje uitkiezen en zorgen dat je daar kan gaan landen. Vlak boven de grond het motorvermogen weer er vol op en stijgen maar.

Volgende les wordt een herhalingsles met alle maar dan ook alle oefeningen die we tot nu toe gedaan hebben, ben benieuwd hoe dat gaat en of ik het nog een beetje weet, ik heb tenslotte de laatste weken alleen maar circuits gevlogen. Ook krijg ik volgende week een aantal proefvragen m.b.t. de pre-solo-check. Als dat goed gaat volgt de week erna het definitieve examen en ben ik in principe klaar voor de eerste solovlucht. Nou ben ik niet zo snel ergens van onder de indruk maar ik denk dat dan toch wel het zweet in mijn handen staat. Tot nu toe heb ik zo'n 10 uur gevlogen, best snel dat ze je solo laten vliegen...

Het was gisteren trouwens best heftig weer. Niet wat betreft het zicht want dat was perfect maar meer wat betreft windvlagen, turbulentie e.d. Bovendien stond er op 500 voet zo'n 20-25 knopen wind dus op cross- en baseleg was het behoorlijk opsturen tegen de wind om de juiste koers te vliegen. Eenmaal, tijdens het indraaien naar final draaide ik hdet stuur ongeveer 45 graden naar links. Het vliegtuig bleef echter enkele seconden gewoon rechtuitvliegen voordat het indraaide, dit vanwege een flinke windvlaag. Hierdoor kwamen we behoorlijk teveel rechts van de baan uit en eigenlijk was er te weinig tijd om dat nog fatsoenlijk te corrigeren. Go-around dus maar!

Ook vlieg ik nog steeds met de instrumenten afgeplakt. Ik ben gek op metertjes en hoe harder ze ronddraaien en hoe mooier ik het vind. Dat is niet bevordelijk voor het vliegen, mijn instructeur hangt dan ook altijd maar een A4-tje aan de calibratieknop van de hoogtemeter. Het enige wat ik dan kan zien ik de toerenteller (wel handig af en toe) en de hoogtemeter aan zijn kant. Meer heb je ook niet nodig, je kan die instrumenten net zo goed thuis laten!

Volgende week dus een spannnende les, als alles goed gaat komt de eerste solovlucht heel dichtbij.

En dag hoor!

Comments: Een reactie posten

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

The WeatherPixie