17 juli 2004
Dag allemaal!
MIST!
Ik zag het gisterenavond al aankomen, vette grondmist. Vanochtend dus ook nog, de Gelderse Vallei en de IJssel zaten aardig dicht, op de Veluwe was het echter al mooi blauw. Aangezien de zon nu heel rap opkomt brandt de mist lekker snel weg en om half 10 is het zicht prima.
Vandaag herhalingsdag, oftewel alle maneuvres die ik toe nu toe geleerd heb zijn vandaag herhaald. Alles bij elkaar toch wel een lijst van zo'n 25 dingen. Na de takeoff meteen het circuit uit naar 2500 voet. We beginnen met een paar steile bochten, nummer een gaat niet zo goed (de laatste was ruim twee maanden geleden) maar nummer twee en drie gaan goed. Op naar de stall danmaar. Ook hier gaat de eerste niet zo goed, maar daarna stallen we als de beste, de stallwarning piept wat af! Tijdens de stall trapt Mark (de eerste keer dat ik met hem vlieg als instructeur) regelmatig het voetstuur vol naar links of naar rechts zodat de kist over één vleugel wegvalt. Ik moet dan dan direct corrigeren door tegen te sturen met de voeten en niet met het stuur, gaat ook prima.
Vervolgens het circuit in dus een daalvlucht naar 700 voet. I.p.v. naar Sierra (het begin van het circuit) vlieg ik naar het industrieterrein van Twello. Ongeveer een kilometer van tevoren kom er achter dat ik verkeerd vlieg (dit na een opmerking van Mark die dan begint door te dringen...) Dan maar iets naar links naar Sierra en nu wel goed het circuit in. Eerst twee landingen maken met 30 graden flaps. De eerste was wat aan de harde kant, de tweede al een stuk beter.
Nu stijgen we door naar 1000 voet om mijn eerste glijlanding te maken. We komen veeeeeeeeel te hoog uit en halen zelfs het eind van de baan niet, go-around dus maar. Nog een keer proberen, iets beter nu maar nog steeds veel te hoog, weer een go-around, echter nu gooi ik direct de flaps van 30 naar 0 bij 65 knopen. Mark doet ze direct weer naar beneden en inwendig loop ik flink een potje te schelden. NOOIT flaps up als je niet genoeg snelheid en hoogte hebt! Om de feestvreugde nog wat te verhogen meteen er achteraan een Engine Failure After Takeoff. Veldje uitkiezen, vliegtuig positioneren, gaat op zich goed. Nu klimmen we weer naar 2500 voet en gaan we langzaam vliegen. Zonder flaps (clean heet dat) ongeveer 50 knopen. Dat terwijl de stallspeed clean 47 knopen is, de stalltoeter maakt overuren. Mark schopt nog wat tegen het voetenstuur aan om eén vleugel te overtrekken, ik moet het weer opvangen, eitje! Dan maar weer terug naar 1000 voet en nog een glijlanding. Met wat hulp van Mark komen we redelijk aan het begin van de baan terecht en sluiten de les af met een mooie landing. Taxibaan op, landinglight uit, transponder standby, flaps up, stukkie rijden en het deurtje kan open. Wow, het is om te stikken met de zon er vol op, de ventilatieopening (zie foto hieronder) helpt ook niet echt... (buiten is het al ruim 25 graden, het loopt vandaag op tot maarliefst 31 graden) Nog even briefen en dat was het weer. Alle onderdelen een voldoende gescoord. Nog twee lessen met circuitvliegen en allerlei soorten landingen en dan wordt het tijd voor de eerste solovlucht, WOEHA! Krijg het er nu al warm van... Nog even een paar leuke fototjes!
Het kantoor!
Het kattenluikje
Bovenkant vleugel...
Olie bijvullen kan hier, bovenop de motorkap
Luchtventilatie voor de cockpit
De 'slagroomklopper' met daaronder het taxi- en landingslicht en daaronder de koelluchtopening. Rechtsonder de romp de extra grote geluidsdemper.
Aileron omhoog (dus stuur staat naar links), flaps naar beneden, wat glimt ie !
Nu is het wel mooi weer!

MIST!
Ik zag het gisterenavond al aankomen, vette grondmist. Vanochtend dus ook nog, de Gelderse Vallei en de IJssel zaten aardig dicht, op de Veluwe was het echter al mooi blauw. Aangezien de zon nu heel rap opkomt brandt de mist lekker snel weg en om half 10 is het zicht prima.
Vandaag herhalingsdag, oftewel alle maneuvres die ik toe nu toe geleerd heb zijn vandaag herhaald. Alles bij elkaar toch wel een lijst van zo'n 25 dingen. Na de takeoff meteen het circuit uit naar 2500 voet. We beginnen met een paar steile bochten, nummer een gaat niet zo goed (de laatste was ruim twee maanden geleden) maar nummer twee en drie gaan goed. Op naar de stall danmaar. Ook hier gaat de eerste niet zo goed, maar daarna stallen we als de beste, de stallwarning piept wat af! Tijdens de stall trapt Mark (de eerste keer dat ik met hem vlieg als instructeur) regelmatig het voetstuur vol naar links of naar rechts zodat de kist over één vleugel wegvalt. Ik moet dan dan direct corrigeren door tegen te sturen met de voeten en niet met het stuur, gaat ook prima.
Vervolgens het circuit in dus een daalvlucht naar 700 voet. I.p.v. naar Sierra (het begin van het circuit) vlieg ik naar het industrieterrein van Twello. Ongeveer een kilometer van tevoren kom er achter dat ik verkeerd vlieg (dit na een opmerking van Mark die dan begint door te dringen...) Dan maar iets naar links naar Sierra en nu wel goed het circuit in. Eerst twee landingen maken met 30 graden flaps. De eerste was wat aan de harde kant, de tweede al een stuk beter.
Nu stijgen we door naar 1000 voet om mijn eerste glijlanding te maken. We komen veeeeeeeeel te hoog uit en halen zelfs het eind van de baan niet, go-around dus maar. Nog een keer proberen, iets beter nu maar nog steeds veel te hoog, weer een go-around, echter nu gooi ik direct de flaps van 30 naar 0 bij 65 knopen. Mark doet ze direct weer naar beneden en inwendig loop ik flink een potje te schelden. NOOIT flaps up als je niet genoeg snelheid en hoogte hebt! Om de feestvreugde nog wat te verhogen meteen er achteraan een Engine Failure After Takeoff. Veldje uitkiezen, vliegtuig positioneren, gaat op zich goed. Nu klimmen we weer naar 2500 voet en gaan we langzaam vliegen. Zonder flaps (clean heet dat) ongeveer 50 knopen. Dat terwijl de stallspeed clean 47 knopen is, de stalltoeter maakt overuren. Mark schopt nog wat tegen het voetenstuur aan om eén vleugel te overtrekken, ik moet het weer opvangen, eitje! Dan maar weer terug naar 1000 voet en nog een glijlanding. Met wat hulp van Mark komen we redelijk aan het begin van de baan terecht en sluiten de les af met een mooie landing. Taxibaan op, landinglight uit, transponder standby, flaps up, stukkie rijden en het deurtje kan open. Wow, het is om te stikken met de zon er vol op, de ventilatieopening (zie foto hieronder) helpt ook niet echt... (buiten is het al ruim 25 graden, het loopt vandaag op tot maarliefst 31 graden) Nog even briefen en dat was het weer. Alle onderdelen een voldoende gescoord. Nog twee lessen met circuitvliegen en allerlei soorten landingen en dan wordt het tijd voor de eerste solovlucht, WOEHA! Krijg het er nu al warm van... Nog even een paar leuke fototjes!
Het kantoor!
Het kattenluikje
Bovenkant vleugel...
Olie bijvullen kan hier, bovenop de motorkap
Luchtventilatie voor de cockpit
De 'slagroomklopper' met daaronder het taxi- en landingslicht en daaronder de koelluchtopening. Rechtsonder de romp de extra grote geluidsdemper.
Aileron omhoog (dus stuur staat naar links), flaps naar beneden, wat glimt ie !
Nu is het wel mooi weer!

Comments:
Een reactie posten