21 mei 2004
Zo, vanwege het uitvallen van best veel lessen deze week dan maar eens twee lessen gepland en vandaag was nummertje 1. Circuit vliegen en landen. Albert had de vorige keer gevraagd om iemand mee te nemen, dit vanwege het naar achteren brengen van het zwaartepunt. Chris ging mee deze keer en ik had de videocamera van mijn vader geregeld zodat hij mooi stukjes kan filmen. Er stond behoorlijk wat wind uit het NNO dus het was vrij tricky. Eerst maar eens opstijgen en Albert vliegt een rondje voor, laat alle draaipunten op de grond zien, demonstreert alle snelheidsvariaties en draait de kist op final om vervolgens een fraaie crosswindlanding te maken. Meteen de flaps weer omhoog, vol het gas erop, CVV op koud en gaan met die banaan. Nu ik! De punten waarop je moet draaien zijn direct duidelijk (heb lekker geoefend met FS2004 en NL 2000, daar staan de punten allemaal duidelijk in) De bochten een beetje netjes proberen te draaien, gaat nog niet altijd helemaal lekker, ik blijf de neiging hebben teveel an het stuur te trekken waardoor we omhoog en langzamer gaan. Bij het industrieterrein van Twello vervolgens rechtsaf om het huis in het bos heen het downwindleg op. Vervolgens de checks: gordels, brandstof ok, motorinstrumenten in het groen, vervolgens de HARSI-check (hoogte, afstand tot de baan, richting, snelheid, inkomend verkeer) en doorvliegen richting de kassen. Landinglight aan, flaps 10,neus een beetje drukken tegen het 'balloonen', CVV warm, terug naar 80 knopen. Vervolgens om de kassen heen naar het noorden en dwars op de spoorlijn 1400 toeren op de klok, 20 graden flaps en de neus naar beneden voor 75 knopen. We vliegen nu aan op twee silo's en een sloot. Op zo'n 400 voet wordt het tijd om in te draaien op final, we moeten flink rekening houden met de wind en sturen dus zo'n 20 graden tegen de wind in. Flaps op 30, snelheid terug naar 65 knopen (wind is vrij constant) en Albert doet wederom de crosswindlanding voor terwijl ik meevoel hoe dit gaat. Rondje 3 werd afgesloten met een go-around omdat er nog een kist op de baan stond. Rondje 4 dan maar, op downwind sterft het ineens van de vliegtuigen, maar wij zitten in het circuit en hebben voorrang. Een kist floept er net voor en maakt een erg wijd circuit, een draait er naar rechts om een 360 te maken, de andere gaat terug naar Sierra en komt er dan achteraan. Weer proberen te kist voor de baan te krijgen, het blijft wat lastig inschatten, zeker ook door de stevige wind. Met wat hulp hangen we recht voor de baan en wederom een fraaie landing. Na landing nummer 9 is het tijd om ermee te stoppen. We hadden ook nog een Tecnam Ultralight voor ons die wel een erg vreemd circuit maakte, het crosswindleg werk op zo'n 100 voet gevlogen waardoor wij dachten dat hij een noodlanding wilde maken, uiteindelijk zet hij hem wel op de baan maar vliegt wel zo'n beetje tussen de bomen door?!?!?
Veel geleerd deze lees en hopelijk is er de volgende keer( morgen al!!) minder wind zodat ikzelf kan proberen te landen.
Wie weet tot morgen!
Veel geleerd deze lees en hopelijk is er de volgende keer( morgen al!!) minder wind zodat ikzelf kan proberen te landen.
Wie weet tot morgen!
Comments:
Een reactie posten