<$BlogRSDURL$>

08 mei 2004

He he, wat een week! Wat een ellende, drukte, geregel en toestanden. Ik wil iedereen die gereageert heeft nog even bedanken voor het medeleven. Om de chaos nog groter te maken heeft de vriendin van mijn broer op de dag van de begrafenis van mijn moeder nog even een kind gekregen, gelukkig is alles goed gegaan en kon mijn broer nog net op tijd bij de begrafenis aanwezig zijn. Ik ben dus voor de eerste keer oom geworden, helemaal geweldig als je het kleine mannetje (Rijk) ziet!

Om na al deze gebeurtenissen even ergens anders aan te kunnen denken werd het dus tijd voor een vlieglesje tussendoor en wel op donderdag. Even bellen en hopla, om drie uur kan ik terecht. Aangezien de GEO nog in Frankrijk zit wordt bij ATAS de PH-PRO gehuurd, een kist die normaal gebruikt wordt voor rondvluchten en reclameslepen. Even kijken wat er anders is in de cockpit:

Engine-instruments zitten aan de andere kant
De IAS wordt aangegeven in landmijlen i.p.v. zeemijlen per uur
Flaps zijn nu traploos verstelbaar, 2 seconden per 10 graden, meetellen tijdens de approach!
Er zit een cilinderkoptemperatuurmeter in
De prop heeft een grotere spoed
Geen avionics masterswitch
Onleesbare labels bij de switches
Een handle om de reclamesleep te lossen
Andere riemen
Geen headsets (aaaaaarhhh wat een t*ringherrie)

Even wennen dus. Vooral tijdens de start waar het ding er als een malloot vandoor gaat. Normaal gesproken zitten we zo rond de 400 voet bij het eerste turningpoint, nu al lang en breed uitgetrimd op 700 voet, en nee, er staat geen 30 knopen wind uit het westen! We stijgen met 1200-1300 voet/min met halfvolle tanks, super! Rechtsaf het circuit uit vanaf de 27, in oostelijke richting naar Deventer en vlak voor Deventer naar het zuiden richting Zutphen. Hier worden de nodige oefeningen gedaan en allemaal zonder ook maar een keer rechtuit te vliegen. Bochten naar links, rechts, dalend, stijgend, steil. Na een halfuur is het gyrokompas al 40 graden verlopen. Er wordt gevraagd of ik alle plaatsen in de omgeving wil aanwijzen en benoemen, allemaal goed! Ook komen de nodige snelheidwisselingen aan bod. Op een gegeven moment vlieg ik nog maar 50 (land)mijlen/uur, een keer de stalltoeter gehoord, vervolgens het gas erop en dooraccelereren naar de 140, direct hierna over in de glijvlucht dus CVV op warm, gas eraf, terug naar 75 mijl (65 knopen plus 10) neus naar beneden en trimmen om vervolgens bij Sierra uit te komen. Netjes op 717 voet (airport elevation 17' plus 700') het circuit in, indraaien naar rechts boven de spoorlijn, dan naar het industrieterrein van Twello, terug naar 80 knopen en flaps 10. Vervolgens om de boederij in het bos heen linksaf en evenwijdig aan de weg in de verte vliegen. Gas naar 1500 toeren, flaps 20 en speed 70 en hoogte terug naar 400 voet. De baan ligt nu schuin linksvoor. Net voor we opgelijnd zijn indraaien naar links, flaps 30, snelheid 65 knopen en 50 voet over de baandrempel heen. Klein beetje crosswind uit het noorden, rechterwiel eerst, dan links en het voorwiel er achteraan. Stuur naar rechts om de vleugel op de grond te drukken, remmen en voor het restaurant de baan af. Even stoppen bij de blauwe tonnen om de checks te doen (transponder op standby, landing light uit, CVV koud, pitot heat uit, flaps up) stukske taxien, nu zelf de kist op het platform omdraaien voor de hangar van ATAS. Nog even de motor doorblazen met 1800 toeren (goed dat de hangardeuren dichtzitten :-) Alles uit, deurtje open, mezelf eruit wurmen en dat was het dan, weer 55 minuten op de klok.
Ik vond het zelf niet zo geweldig gaan, ik moest wennen aan de andere cockpitindeling, bepaalde overgangen verliepen niet vlekkeloos, de glijvlucht was geen glijvlucht en geen daalvlucht, desondanks was Albert behoorlijk tevreden. Bepaalde dingen als vliegerschap, het gebruik van checklists en orientatie werden zelfs als zeer goed beoordeeld. Volgende keer uitgebreid circuit vliegen, een vriend van mij gaat dan mee om e.e.a. op video vast te leggen. Hopelijk is hij er ook als ik ga leren landen, dat wil ik wel eens zien (lachen, gieren, brullen ;-)) Kan ik mooi een DVD-tje van bakken, leuk voor later. Kijk opa, Rob probeert het landingsgestel te verlagen voor een betere wegligging!

Vandaag zou ik ook gaan vliegen maar helaas pindakaas, dat weer in Nederland schiet soms ook niet op. Volgende week is de GEO weer terug uit Frankrijk en kan ik weer lekker in mijn eigen kist gaan toeren.

De groeten!

Comments: Een reactie posten

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

The WeatherPixie