19 april 2006
Zo, daar ben ik weer! Na lange tijd niet gevlogen te hebben moest het toch weer eens van komen. Ik heb er ondertussen deze maand alweer vier vluchten opzitten en het einde is eindelijk in zicht. Nog een les en dan kan ik examen doen!
Eerst natuurlijk de boel een beetje opfrissen, het is echter wel opmerkelijk dat het toch zo goed ging. Als je eenmaal vliegen geleerd hebt vergeet je dat blijkbaar niet zo snel meer. Bepaalde onderdelen gingen zelfs beter als ooit te voren, en dat na een half jaar aan de grond te hebben gestaan!
Tweede vlucht was met een examinator en was ook een voorbereiding op het echte examen. Dus: vlucht plannen, onderweg uitwijken, enkele oefeningen doen en landen. Lekker weer was het ook: de wind: 230/40! 10 minuten met de wind mee vliegen moet je op de terugweg goed maken door 20 minuten er tegenin te vliegen. En met full flaps kan je tegen de wind in dus bijna volledig stil hangen, ook leuk! (Vs0 = 41 kts) De landing was redelijk heftig, de rechtervleugel werd op 50 ft boven de baan opgetild en we gingen dus linksaf op final. Vol rechts met de ailerons en gebeurde helemaal niets. Na een eeuwigheid reageerde de kist toch weer en kon ik hem het nodige kunst en vliegwerk toch weer op de centerline krijgen, heel fijn... De examinator was tevreden dus was ik het ook!
Afgelopen zaterdag ging ik dan eindelijk solo naar Groningen. Mooi weer, goed zicht, 20 knopen wind op 1500 ft. Navigeren was een eitje, kwam precies goed uit. Had voor de verandering ook eens de VOR ingesteld op 112.40 (EELDE) en had een GPS bij me. En toen de CTR in. Krijg een partij info waar je helemaal koud van wordt (baan in gebruik 05, alternatieve baan 19 beschikbaar, QNH, Squawkcode, cleared to descent 1000, report Victor, cleared for final) Of ik het even wilde herhalen. Vergat de helft, moest de squawkcode opnieuw vragen, ging allemaal niet zo goed. Vooral niet als je cleared for final rwy 05 terugleest als cleared to land rwy 05. Maar goed, uiteindelijk netjes geland met veel crosswind, een pokkeeind taxien (1800 meter is echt veeeel langer dan de 700 meter op Teuge). Snel een vliegplan indienen voor de terugweg en op naar het restaurant. Na een bakkie en een broodje weer terug de kist in. Niet vergeten ATIS uit te luisteren, rqst startup, rqst taxi, op naar baan 19, nummer 2. Cleared for takeoff, uniform departure, 1000 ft, squawk 0061. Snel de CTR weer uit, squawk op 7000 en stijgen naar 1500 ft boven Assen. Koersje 190 richting Teuge. Bij Sierra het circuit in op 717 ft, baan 09 in gebruik, weer een fijna crosswindlanding, afslag 2 eraf en aan het eind van de baan staat de hangar, rondje draaien, motor uit en dat was het dan weer. Alsof je nooit anders gedaan hebt. Terwijl je vroeger geen idee had hoe je dat ooit allemaal tegelijkertijd zou moeten doen. Alles went toch blijkbaar!
Hopelijk dit weekend weer vliegen en kijken of ik rijp ben om het examen te doen.
Auf Wienerschnitsel!
Eerst natuurlijk de boel een beetje opfrissen, het is echter wel opmerkelijk dat het toch zo goed ging. Als je eenmaal vliegen geleerd hebt vergeet je dat blijkbaar niet zo snel meer. Bepaalde onderdelen gingen zelfs beter als ooit te voren, en dat na een half jaar aan de grond te hebben gestaan!
Tweede vlucht was met een examinator en was ook een voorbereiding op het echte examen. Dus: vlucht plannen, onderweg uitwijken, enkele oefeningen doen en landen. Lekker weer was het ook: de wind: 230/40! 10 minuten met de wind mee vliegen moet je op de terugweg goed maken door 20 minuten er tegenin te vliegen. En met full flaps kan je tegen de wind in dus bijna volledig stil hangen, ook leuk! (Vs0 = 41 kts) De landing was redelijk heftig, de rechtervleugel werd op 50 ft boven de baan opgetild en we gingen dus linksaf op final. Vol rechts met de ailerons en gebeurde helemaal niets. Na een eeuwigheid reageerde de kist toch weer en kon ik hem het nodige kunst en vliegwerk toch weer op de centerline krijgen, heel fijn... De examinator was tevreden dus was ik het ook!
Afgelopen zaterdag ging ik dan eindelijk solo naar Groningen. Mooi weer, goed zicht, 20 knopen wind op 1500 ft. Navigeren was een eitje, kwam precies goed uit. Had voor de verandering ook eens de VOR ingesteld op 112.40 (EELDE) en had een GPS bij me. En toen de CTR in. Krijg een partij info waar je helemaal koud van wordt (baan in gebruik 05, alternatieve baan 19 beschikbaar, QNH, Squawkcode, cleared to descent 1000, report Victor, cleared for final) Of ik het even wilde herhalen. Vergat de helft, moest de squawkcode opnieuw vragen, ging allemaal niet zo goed. Vooral niet als je cleared for final rwy 05 terugleest als cleared to land rwy 05. Maar goed, uiteindelijk netjes geland met veel crosswind, een pokkeeind taxien (1800 meter is echt veeeel langer dan de 700 meter op Teuge). Snel een vliegplan indienen voor de terugweg en op naar het restaurant. Na een bakkie en een broodje weer terug de kist in. Niet vergeten ATIS uit te luisteren, rqst startup, rqst taxi, op naar baan 19, nummer 2. Cleared for takeoff, uniform departure, 1000 ft, squawk 0061. Snel de CTR weer uit, squawk op 7000 en stijgen naar 1500 ft boven Assen. Koersje 190 richting Teuge. Bij Sierra het circuit in op 717 ft, baan 09 in gebruik, weer een fijna crosswindlanding, afslag 2 eraf en aan het eind van de baan staat de hangar, rondje draaien, motor uit en dat was het dan weer. Alsof je nooit anders gedaan hebt. Terwijl je vroeger geen idee had hoe je dat ooit allemaal tegelijkertijd zou moeten doen. Alles went toch blijkbaar!
Hopelijk dit weekend weer vliegen en kijken of ik rijp ben om het examen te doen.
Auf Wienerschnitsel!
Comments:
Ik dacht al even, die heeft het opgegeven. Ben blij dat dat niet het geval is ;)
Ik wens je alvast veel succes met het examen, en ik ben benieuwd naar het verslag daarvan.
Een reactie posten
Ik wens je alvast veel succes met het examen, en ik ben benieuwd naar het verslag daarvan.

