<$BlogRSDURL$>

05 juni 2005

Na een paar weken andere verplichtingen gehad te hebben (o.m. naar Barcelona :-)) was het eindelijk weer zover: lekker een stukje vliegen en wel de eerste overlandvlucht naar een gecontroleerd veld. Er werd vrijdag gebeld of ik een vluchtje naar Groningen kon voorbereiden, geen probleem natuurlijk. Nu komen er bij een gecontroleerd veld een aantal dingen kijken die je anders niet hebt:

Je moet een vluchtplan indienen. Hierop staat van waar naar waar je vliegt via welke route, wat voor een vliegtuig het is, wat voor reddingsmiddelen er aan boord zijn, de kleur van het vliegtuig, het aantal mensen aan boord, etc....

Voordat je de CTR van Eelde in vliegt moet je de ATIS (weerbericht) uitgeluisterd hebben en de versie van dit weerbericht melden voor het binnenvliegen van de CTR. (Bijna niet te horen via 112.4, de frequentie van de Eelde VOR)

5 minuten voor het binnenvliegen van de CTR moet je je melden waar je bent, hoe hoog je vliegt, je krijgt dan alvast te horen wat voor weer het is, de hoogtemeterinstelling, welke baan je kunt verwachten en wat de aanvliegroute is. (Bij ons een direct base) Ook kregen we een andere squawkcode (0061 i.p.v. 7000) Verder mag je pas landen als je een 'clear to land' hebt gehad.

Als je dan geland bent moet je of doortaxien naar (bijna) het eind van de baan, of je mag backtracken. Doortaxien betekent een kilometer rijden, en dan weer een kilometer terug over de andere baan omdat er geen taxibanen zijn. Gelukkig mochten we backtracken, dan draai je om en taxi je terug, dit kan natuurlijk alleen als er geen verkeer achter je zit.

Landen was nog een hele klus met een wind die varieerde van 12 tot 32 knopen, soms leek je wel bijna achteruit te vliegen. Gelukkig stond de wind redelijk recht op baan (baan 23, wind 250 220V270) De baan is ook nog eens een stuk langer (1800 meter i.p.v. 700 meter en breder, 45 meter i.p.v. 27 meter) Na een touch and go en een full stop was het tijd om naar de toren te taxien (met backtrack) en daar te parkeren. Even een kijkje nemen bij de meteo en alvast een nieuw vluchtplan indienen voor de terugweg. Helaas kregen we geen toestemming om even in de toren te gaan kijken, volgende keer beter... Vervolgens zijn we gaan eten in het restaurant en kwam er een Dornier 328 binnen, die zie je op Teuge niet!

Op de terugweg netjes naar punt Uniform gevlogen, de CTR verlaten, naar Dutchmill overgeschakeld, even aanmelden en de squawk weer op 7000. Het aanvliegen op Eelde gebeurt op 1500 voet en na Tango mag je dan het circuit vliegen op 1000 voet. Vertrekken doe je echter op 1000 voet en na Uniform kan je dan terugklimmen naar je normale kruishoogte, in ons geval 1500 voet zodat we in klasse G airspace blijven, dit omdat we anders niet 1000 voet onder de bewolking konden blijven wat een vereiste is voor klasse E airspace.

Nu bleek de wind iets veranderd te zijn, bovendien hield ik een iets te hoge kruissnelheid aan (110 i.p.v. 105) waardoor we wat westelijk van de track bleven. Maar omdat je de halve route in de buurt van de A28 vliegt pik je deze snel weer op. De route voerde langs o.a. Dwingeloo, het blauwe meer, Ruinen, A28 kruisen ten oosten van Meppel, dan ten Oosten van Zwolle langs en vervolgens de IJssel volgen naar Deventer. Hier moesten we om een bui heen zodat we recht boven Teuge uitkwamen. En jawel, speciaal voor ons een stralend blauwe lucht! Vervolgens zakken naar 700 voet, afmelden bij Dutchmill, aanmelden bij Teuge radio, circuitje, touch and go, nog een circuit en daarna de full stop. De wind stond hier recht op de baan dus landen was een eitje.

Ik heb echt ontzettend veel geleerd in dit vluchtje.

1. Vliegen met slecht weer doet me steeds minder, het was behoorlijk onstuimig met zo'n 30 knopen crosswind en behoorlijke turbulentie.
2. Navigeren ging super, 1 minuut verschil ten opzichte van het vliegplan op de heenweg is niet verkeerd.
3. Omdat je veel op de kaart zit te kijken en met de radio bezig bent vergeet je de pitch nog wel eens. Hierdoor slingerden we tussen de 1300 en 1700 voet. Dit had echter ook te maken met de bewolking en de turbulentie. Later bij Teuge was dit veel minder omdat het weer beter werd.
4. Je kan steeds meer dingen tegelijktijd omdat je over de basisdingen als sturen, corrigeren en uitkijken niet meer hoeft na te denken, dat gaat automatisch.

Eindelijk begint het ergens op te lijken. Op je gemak vliegen naar gecontroleerde velden (waar het overigens erg rustig was), dit smaakt naar meer.

Volgende week: Advanced Stalls, WOEHA!

Comments:
Test
 
He die Rob.
Leuk vluchtje inderdaad.
Jammer dat je niet op de toren kon. Erg mooi daar.
Jammer dat het zo duur is daar he.
Ik was laatst ruim 50 Euro kwijt voor een simpele T/G en Full stop. Niet te geloven gewoon.
Als het wat minder was een erg leuk veld om vaker te komen!!
 
Een reactie posten

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

The WeatherPixie